måndag 7 januari 2008

Medborgarmakt

"Påverka din politiker", hör jag från alla möjliga håll. "Berätta vad du tycker - saker måste börja hända nu!" Och det är sant: samhället vi lever i är väldigt långt ifrån hållbart, för att ändra det behövs politiska insatser, och för att göra politiska insatser behövs folkligt stöd.

Jag är inte folket, men jag är en liten liten del av det. Och jag tycker en massa saker. Därför är mitt mål för 2008 att utnyttja min medborgarmakt, att försöka påverka. Det kommer jag göra genom att skriva till politiker eller andra mäktiga personer i samhället. Jag kommer publicera mina brev och de svar jag eventuellt får på den här bloggen. Påverkansbloggen.

Mina brev kommer antagligen mest att handla om energi och miljö på olika sätt. Kanske kommer det dyka upp något om jämställdhet, eller demokrati, eller något annat som just då engagerar och/eller upprör mig.
Håller du med mig? Eller inte alls? Kommentera! Poängen med att göra det här även i bloggform är att kunna diskutera med andra som också tycker saker.


Med förhoppningar om ett engagerat 2008
Sara-Linnéa

1 kommentar:

Unknown sa...

Go, Sara-Linnéa!

Det här kanske är något att engagera sig i...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=392844