tisdag 29 januari 2008

Bygg energieffektivare!

Ett till mejl till Maud Olofsson. Hon har hand om mycket som jag är intresserad av, visar det sig! Men hon (hennes sekreterare) är inte så snabba: mejlet jag skickade för en vecka sen har inte ens blivit registrerat än. Mitt första brev, till Åsa Torstensson, har blivit registrerat, men inte fått något svar. Så fort det kommer lägger jag upp det också här.
Mitt mejl löd som följer:

Äntligen börjar Sverige vakna och inse att klimatkrisen verkligen är en kris, som vi behöver göra något åt. Nu. Jag håller helt med regeringsförklaringen i att ”Kraftfulla åtgärder för att möta klimatförändringarna ska genomföras inom transport-, bostads- och industrisektorn”. Jag tror att bostadssektorn är den sektor där det lättast och billigast går att göra riktigt stora effektiviseringar.

40% av all energi som används i Sverige används i byggnader, och den största delen är uppvärmning. Detta trots att uppvärmning av hus egentligen är helt onödigt! Teknik för att bygga så kallade passivhus, helt utan uppvärmning, har funnits och använts i årtionden. Det är oftast inte dyrare att bygga ett passivhus än att bygga ett traditionellt hus – de extra kostnaderna för ökad isolering och bättre fönster sparar man igen på att inte installera ett värmesystem. Och trots detta är andelen passivhus som byggs försvinnande liten. Varför byggs det fortfarande hus som är så otäta att de behöver uppvärmning? Hur kan det vara tillåtet?

Det pratas mycket om att byta till lågenergilampor, vilket i och för sig är bra. Men den verkliga energiförlusten görs inte när belysningen bidrar till att värma upp rummet, utan när värmen som produceras tillåts lämna huset. Vi i Sverige tycker också om att framhålla oss själva som miljövänliga för att vi har relativt mycket fjärrvärme. Fjärrvärme är mycket riktigt att föredra framför många andra uppvärmningssätt. Men – hur miljövänligt är det att låta värmen försvinna ut genom dåligt isolerade väggar och fönsterglas? De flesta hus i Sverige eldar bokstavligt talat för kråkorna! Det har vi inte råd med, när vi samtidigt måste drastiskt minska våra koldioxidutsläpp.

Lagen om energideklaration av byggnader är ett viktigt steg i rätt riktning, men det är ett för litet steg. Byggbranschen är en långsam och trög branch, som tydligen inte självmant går vidare med att göra passiva hus. Husbyggande är också ett fall där konsumentmakt inte fungerar – avståndet mellan dem som bor i husen (och alltså betalar för uppvärmningen), och dem som ritar och bygger husen är för långt. Politisk styrning krävs! Vi har redan en byggnorm som reglerar hur hus får byggas, och vilka energikrav de måste uppfylla: alltså behövs ingen ny lagstiftning, utan bara en uppskärpning av den gamla. Men en sådan uppskärpning är nödvändig för att förverkliga den stora energibesparingspotential som finns i byggnadssektorn.

Därför uppmanar jag näringsdepartementet, som är ansvariga för effektivare energianvändning i Sverige: Reglera byggandet så att alla nya hus görs passiva! Se till att de hus som renoveras blir omgjorda till passivhus! Det vore ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att spara massor med energi, som istället kan användas till något bättre. Och det bästa av allt: tekniken är utvecklad - vi kan börja direkt. Allt som krävs är politisk vilja.

Med vänliga hälsningar

Sara-Linnéa Andersson,

25-årig civilingenjörsstudent i Göteborg

P.S. Jag kommer publicera det här brevet, och det svar jag förhoppningsvis får, på min blog: http://paverkansbloggen.blogspot.com. Där kommer även andra brev jag skriver till makthavare under året att dyka upp. Titta gärna in om du vill veta vad jag tycker om andra saker. Och vem vet, jag kanske hör av mig igen till dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att du följer upp hur dina brev hanteras. Skall bli spännande att läsa svaren.

Jag tycker det är viktigt att inte reglera i onödan och att makten är så nära den enskilde som möjligt, men för vår gemensamma ekonomi, hälsa och miljö så tycker jag detta är helt rätt att vi reglerar. Det är slöseri med både energi, pengar och koldioxid att inte ha rätt lagar för byggande.

Ha det gott!

Kram Nicklas